EMERGING AFRICA

The Last Frontier

Monday, Apr 23rd

Afrikaanse luchtvaart vecht zich terug

Afrika was tot voor kort niet echt verwend met luchtverbindingen. Wie van de ene naar de andere Afrikaanse stad wilde vliegen, moest al gauw overstappen in Europa. Nu de inkomens, het toerisme en de onderlinge business op het continent toenemen , zien Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen echter kansen om meer continentale lijnvluchten op te starten.

Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben op z’n zachst gezegd geen goede reputatie en werden afgelopen jaren nog wel eens de toegang tot het Europese luchtruim ontzegd. Maar de Afrikaanse luchtvaart vecht zich terug, investeert momenteel veel geld in nieuwe toestellen en opent steeds meer lijnvluchtdiensten.

Een voorbeeld is CamairCo, de nieuwe luchtvaartmaatschappij in Kameroen dat weer op Parijs vliegt nadat voorganger Cameroon Airlines in 2005 uit het Europese luchtruim was verbannen vanwege slecht onderhoud en technische gebreken. Later dit jaar moeten ook lijndienstvluchten naar China en Dubai van start gaan. CamairCo hoopt zich op termijn aan te sluiten bij de bloeiende Afrikaanse maatschappijen zoals Arik Air, Kenya Airways en Ethiopian Airlines  die al flink aan de weg timmeren om het blazoen van de Afrikaanse luchtvaart op te vijzelen. Ethiopian Airlines zal later dit jaar zelfs het derde Afrikaanse luchtvaartbedrijf zijn dat zich bij het wereldwijde netwerk van de Star Alliance mag aansluiten. Tot nu toe was dat alleen voor Egyptair and South African Airways weggelegd.

Veel Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen richten zich inmiddels ook op de vanouds slecht bereikbare plekken op het continent. Kenya Airways startte vorig jaar bijvoorbeeld vluchten tussen Nairobi en Juba in Zuid-Soedan. Eerder was het ook al op Kisangani (DRC), Bangui (Central African Republic) and Malabo (Equatorial Guinea) gaan vliegen.

Het continent kent intussen ook prijsstunters, zoals het Keniaanse Fly540 dat in en op Angola vliegt. Sindsdien zijn de Angolese steden, waaronder het oliecentrum Cabinda en de hoofdstad Luanda veel beter bereikbaar.

Ook de Zuid-Afrikaanse maatschappijen hebben de Afrikaanse markt ontdekt. Comair dat onder meer de prijsstunter Kulula onder zich heeft, kondigde onlangs nieuwe routes van Johannesburg naar Maputo (Mozambique) en Gabarone (Botswana) aan. Het bedrijf vliegt met vliegtuigen van British Airways al naar Harare, Livingstone, Lusaka, Ndola, Dar es Salaam en Mauritius.  Comair spreekt van een goede mix van zakenlui en toeristen die gebruik maken van de routes. Steeds meer Zuid-Afrikanen werken tegenwoordig bovendien als contractors in andere Afrikaanse landen.

Ook de Zuid-Afrikaanse prijsstunter 1Time heeft uitbreiding in Afrika op het oog. Het bedrijf wil haar vluchten naar Maputo opvoeren en overweegt ook op Lusaka (Zambia) en Harare (Zimbabwe) te gaan vliegen

Volgens Stuart Cochrane van Comair is er sprake van een liberalisering van de luchtvaartmarkt in Afrika met steeds meer landen die openstaan voor bileterale luchtvaart overeenkomsten. Voorheen blokkeerden veel Afrikaanse landen dergelijke overeenkomsten nog om hun eigen luchtvaartmaatschappijen te beschermen. Naar verwachting zal de komst van meer concurrentie een prijsverlagend effect op vliegtickets hebben en de onderlinge business op het continent stimuleren.

Bron: Howwemadeitinafrica.com